שאלה:
קראנו את השו"ת שלך בחוברת שמע ישראל לגבי בובו. אין לנו מושג מהיכן מצאת כזה פסק הלכה. ברשותך נראה אותו לרבנים מוסמכים ופוסקי הלכה. מתוך הנכתב אין לך שום מקור וזאת דעתך האישית והבנתך הבלעדית. חשובה לנו תגובתך לפני שנפרסם את הדבר.
תשובה:
בעוונותינו הרבים, נשים רבות חושבות שאם הן מכסות ראשן במטפחת, הן יוצאות ידי חובת איסור פרוע ראש, וחושבות שמותר להתקשט ברה"ר בכל מטפחת שהיא, לרבות במטפחות יפות ומושכות עין, בצבעים נוצצים, צבעוניים, מקושטות בפרחים ומוגבהות על ידי בובו. אולם הנביא ישעיהו (פרק ג' פסוקים טז-כד) מגנה את כל מיני ההתקשטויות, ובהם גם את המטפחות היפות, כפי שמבאר רש"י את המילה "שְּׁבִיסִים" (פסוק יח): "מיני שבכה לתכשיטי הראש", וכן פירש המצודת ציון. ובמצודת דוד כתב: "רצה לומר לא יתקשטו עוד בתכשיטי פאר כמאז". ומסיים במילים: "כִּי תַחַת יֹפִי" (פסוק כד) ופירש המצודת דוד: "כי כן ראוי והגון להם, במקום שהיו מייפות את עצמן", ופירש"י: "כי זאת הוגנת להיות להם תחת יופי שהיו משתחצות בו", וזה מתייחס למכות ולעונשים שמתאר הנביא שם, בגין ההתייפות של הנשים ברה"ר, מכיוון שמטרת כיסוי הראש הינה לשם צניעות ולא לשם התקשטות ואכמ"ל. ונתמקד בטענה שכביכול פסקתי פסק הלכה בעניין הבובו. יש לדייק בנוסח תשובתי במילים: "ככל הנראה" ו-"נראה לומר", שלא מדובר כאן ב-"פסק הלכה" שלטענתכם פסקתי, אלא במסקנה המתבקשת מדברי הנביא ומפירושו של רש"י: "שיראו גסות וטפופות", [פירוש המילה טפופות הוא: מוגבהות, "לשון דבר צף על גבי חבירו" (רש"י שם), וכן עפ"י הגמרא (יומא מח.) "מלא חפניו שאמרו לא מחוקות ולא גדושות אלא טפופות תנן התם נשפך הדם על הרצפה", ופירש"י: "טפופות. לשון דבר צף בגובה מעט", ובמעם לעז על הנביא כתב שהלכו בנעליים שמגביהות אותן]. וזהו בדיוק האפקט אותו יוצר הבובו, שגורם למראה של שערות גסות ומוגבהות, ומי הוא זה שהיצר יסמא עיניו עד כדי כך שיכחיש זאת?! ואציין שלא הייתה כוונתי בתשובתי לספוג דק, שמשתמשות בו נשים קירחות כדי להראות בעלות שער, אלא לבובו המגושם והגס. וכי יעלה על הדעת שרבנים מוסמכים ופוסקי הלכות בדורנו יחלקו על דברי הנביא, שקיבל נבואתו מאת ה', או על רש"י הקדוש או על יונתן בן עוזיאל?! ולא באתי אלא להביא את דבריהם כלשונם. ברור לכל בר דעת, ולכל מי שיראת ה' נוגעת ללבו ואינו נגוע בדבר, שהבובו הינו אביזר אפנה שלא הומצא לצורך תוספת צניעות, אלא כל מטרתו היא לצורך התקשטות ומשיכת תשומת לב. והלא הנביא גינה את כל מיני ההתקשטויות ברה"ר, שגרמו לחורבן הבית ושגורמים גם לעיכוב הגאולה.
שו"ת צניעות
ובחסדי הי"ת, נשים רבות, החפצות לעשות רצונו יתברך, שמעו את הדברים מפי, או קראו בספר "תבורך מנשים" והבינו היטב מתוך המקורות שהבאתי, שהבובו יוצר בדיוק את אותו אפקט "שיראו גסות וטפופות" עליו מדבר הנביא, וקיבלו את הדברים והסירו את הבובו.
וגם מבלי שום מקור, כל אשה כנה תודה, שהסיבה שהיא מניחה את הבובו תחת המטפחת, היא כדי להתייפות ולהתבלט. אחרת לא היתה קונה לעצמה בובו. ומי שרוצה שהמטפחת לא תחליק יכולה לשים סרט קטיפה ללא כרית ספוג.
וגם מבלי שום מקור, כל אשה כנה תודה, שהסיבה שהיא מניחה את הבובו תחת המטפחת, היא כדי להתייפות ולהתבלט. אחרת לא היתה קונה לעצמה בובו. ומי שרוצה שהמטפחת לא תחליק יכולה לשים סרט קטיפה ללא כרית ספוג.
וראו עוד תשובתו של הגר"י רצאבי שליט"א באתר יד מהרי"ץ.
וכן תגובת הרב יניב עסיס שליט"א.
באותו נושא:
ושכנתי בתוכם - גליון מס' 2 כסליו תשפ"ה - דברי התעוררות וחיזוק בענייני השעה
גליון דעת גדולים 16 פרשת וישלח - פסקים ועובדות מגדולי ישראל ביסודות הבית היהודי
גליון דעת גדולים 15 פרשת ויצא - פסקים ועובדות מגדולי ישראל ביסודות הבית היהודי
גליון דעת גדולים 14 פרשת תולדות - פסקים ועובדות מגדולי ישראל ביסודות הבית היהודי
הגאון הגדול הרב משה שאול קליין במכתב חיזוק ועידוד לנשים להחליף את הפאה במטפחת צנועה.
ושכנתי בתוכם - גליון מס' 1 פרשת וזאת הברכה - דברי התעוררות וחיזוק בענייני השעה
וידאו: לא מכסים שיער עם שיער, מגלים מחדש את דין הפאה, לא מפחדים מהאמת!
גליון דעת גדולים 13 פרשת חיי שרה - פסקים ועובדות מגדולי ישראל ביסודות הבית היהודי