שאלה:
האם נכון שאסור לשים בובו?
תשובה:
ככל הנראה, אחד מתוך כ"ד מיני ההתקשטויות שמונה הנביא ישעיהו בפרק ג', שהביא לחורבן הבית, ושחוזר בימינו, זמן אחרית הימים, ושגורם לאותן מכות ואסונות המתוארות בנביא, הינו הבּוֹבּוֹ.
בפסוק ט"ז נכתב: "הָלוֹךְ וְטָפֹף תֵּלַכְנָה", פירש רש"י הקדוש: "הלוך וטפוף תלכנה … ויונתן [בן עוזיאל] תירגם, ובפתהן מקפן, היו קושרות פיאות נכריות, קליעת שערות תלושין, כורכות עם קליעותיהן שיראו גסות וטפופות". פירוש המילה טפופות הינו: מוגבהות.
ובפסוק כ"ד נכתב: "וְתַחַת מַעֲשֶׂה מִקְשֶׁה קָרְחָה", פירש"י: "מקום שהיו עושות בו המעשה האמור למעלה – הָלוֹךְ וְטָפֹף תֵּלַכְנָה, והוא בגובה הראש, שם תהיה מִקְשֶׁה קָרְחָה – מכה המקרחת את הראש". ובגמרא מסכת שבת (סב:): " וְתַחַת מַעֲשֶׂה מִקְשֶׁה קָרְחָה – מקום שהיו מתקשטות נעשה קרחים קרחים", פירש רש"י: "מתקשטות – היינו שיער, שסורקות ומפרקסות".
רואים אם כן שהנביא ישעיה מתאר, שהעונש על הליכה בפאות נכריות, הינו מכה המקרחת את הראש, מידה כנגד מידה על ההתקשטות באותו מקום. כמו שרואים בימינו את המחלה המשתוללת רח"ל.
והאמור לעיל בחומרת עוון הפאות הנכריות, נאמר על כך שנקשרו מתחת למטפחת, כפי שהלכו בימיהם, כמבואר במפרשים, כדי שתיראנה השערות גסות וטפופות (מוגבהות) כלשון רש"י הנ"ל, ולא שהלכו בפאות גלויות ברשות הרבים.
אם כן, קל וחומר בן בנו של קל וחומר, אם הפאה גלויה, כמה חמור העוון.
יש לציין שבימיהם לא נהגו לכסות את הראש בתוך הבית, זולת יחידות סגולה כקמחית, ולכן הנשים הקירחות ודלילות השיער, חבשו בביתן פאות נכריות, כדי לא להתגנות על בעליהן, ואילו ברשות הרבים כיסו את הפאה במטפחת. וכך ביאר הגר"א: "פאה נכרית פירוש – שאין לה שיער, נוטלת שיער ומכנסת תחת הצעיף, כדי שתתראה בעלת שיער." (שנות אליהו על מסכת שבת פרק ו' משנה ה').
ונראה לומר שבימינו מצא לו היצר תחבולה, כיצד להפיל לרשתו גם את חובשות המטפחות, באביזר אופנה הנקרא בשם "בּוֹבּוֹ", שהוא כיסוי ראש בסיס שתפורה בתוכו כרית ספוג, והוא כדפירש"י: "שיראו גסות וטפופות", שיוצר בדיוק את אותו אפקט אסור, עליו נתנבא הנביא.
יש להדגיש שכל האיסור להתקשט הוא בפני זרים. אך כמובן שמותר לכל אחת, וגם מצוה, להתקשט בכל מיני הקישוטים בבית לכבוד בעלה.
לא הייתי שמה מטפחת אם אסור בובו והייתי שמה פאה, מה לא בסדר בבובו, שמחזיק את כל השיער ונותן בסיס למטפחת לקשירה יפה ומסודרת? אני עכשיו המומה ובא לי לבכות, יש פסק הלכה שאוסר לשים בובו? לשים מטפחת בלי בובו זה להיראות כמו סבתא
שלום וברכה,
לא כל בובו אסור תלוי מה גובהו של הבובו אבל בגדול רק בובו ממש קטן שנותן קצת יציבות ולא נראה חריג דהיינו שהנפח נראה כמו שיש שם שיער ולא רואים שיש שם בובו, אך כשזה כבר בולט וגבוה ורואים שיש שם בובו להגבהה זה כבר אסור , אם כתוצאה מכך יש מי שתלבש פאה, שתלבש! ויהיה לה לבריאות, התורה לא מסורה בידינו ולא ניתן לשנות את התורה בגלל בני אדם שזה קשה להם, הם צריכים להתאים את עצמם לתורה.
בודאי שחבישת בובו מעלה אותך בדרגות גבוהות לאין שיעור מול כל החובשות פאות זמנינו שנאסרו על ידי כל פוסקי הדור. ואם הברירת מחדל היא בובו או פאה, בוודאי שיש ללכת עם בובו. אם כי יסוד הצניעות הוא לא לצעוק הנה אני נמצאת כאן…. והבובו לא נותן מענה הרמטי לבעיה זו.
קיימות הרבה סיגנונות של קשירות, ואם יש בעיה הלכתית באחד מהסיגנונות – אין שום טעם להשתמש דווקא בו.
ניתן להכנס לחנויות של מטפחות ולהנות ממגון גדול ונרחב של סוגים וסיגנונות של קשירות גם לא שנראות כמו סבתא…
גלית יקרה! אם את באמת אוהבת את ה' ורוצה לקיים את דברו
וההלכה הזו קשה לך עד כדי שמתאים לך לבכות –
תבכי!
תבכי הרבה !
ותכניסי לבכי הזה בקשה מאביך שבשמים.
בקשי ממנו הדבר שאת הכי הכי רוצה לראות ישועה.
זכרי!
"עמו אנכי בצרה" והוא בוכה יחד איתך את הקושי שלך.
תבקשי ממנו שבזכות מסירות הנפש שלך
עבור קיום רצונו
הוא יושיע אותך .
[מסירות נפשזה הקרבת הרצון האישי]
תתגברי ותזכי
ותראי נפלאות !!
[ואם תרצי להתפלל גם עבורי- אשמח מאד.
שלחי לי למייל האישי שלי –
ואשלח לך שם של קרובי שצריך ישועה:
[email protected]
תזכי למצוות
וזכרנה כולכן.
בכל התגברות שלכן בנושא תניעות
בקשנה! בקשנה מה' ותוושענה. ש המון המון סיפורי ישועות]
תחזקנה ידיכן!
מרים
אני רוצה להבין, כל בובו הוא אסור? או שאם יש בובו קטן שלא בולט וזה נראה שיער זה בסדר?
דיברו פה על בובו בולט – כמו אלה שנראים כמגדל על הראש. ויש על מה.
בובו שהוא עדין ונותן בסיס למטפחת ולא ע"מ להגביה את כל הראש פי שניים- הוא הבעייתי.
אולם גם יש בבובו מעלה הלכתית שהוא מסתיר את צורת הראש (ע"ע הרבנית מבעלזא שהולכת במטפחת עם בובו כעין זה , וניתן לראות גם בבנות ג'רבה שהלכו עם שפיץ חודד על הראש מסיבה זו…)