האם מותר להלביש לילדה שמלת כתפיות דקות מקסי רחבה, ומתחתיה חולצה צנועה, או שעדיף חולצה וחצאית?
לכתחילה לא רצוי ולא ראוי לרכוש שמלות כאלה, אשר כידוע, מעוצבות על ידי אנשים שיראת שמים מהם והלאה, באופן פרוץ ואינן מתאימות לעם היהודי הקדוש.
אך בדיעבד, אם כבר יש שמלה כזאת בבית, או שנתקבלה כמתנה ואין אפשרות להחליפה בבגד כשר, ניתן ללבוש אותה דווקא מתחת לחולצה הצנועה ולא מעל, מכיוון שכך היא תיראה כחצאית צנועה. ובמצב כזה יש לה אפילו יתרון על חצאית, בכך שבכל מקרה כאשר הילדה מרימה ידיים או מתכופפת, לא נגרמת חשיפת הבטן או הגב, והשמלה לא נופלת או מסתובבת כפי שמצוי בחצאית, כאשר הילדה למשל דורכת עליה בעלייה במדרגות או במשחקים. לכן תמיד כדאי להלביש לילדות סרפן או שמלה שלמה, מאשר חצאית וחולצה.
כמו כן, ראוי לתת את הדעת לכך שמאז ומעולם נהגו בנות ישראל ללבוש שמלות בלבד. החצאית הינה פלג שמלה (אפילו כפי ההגדרה המילונית שלה). מקור המילה חצאית מלשון "חצי", והיינו, דבר החצוי, ומקורו במלבושי הגויים (שהומצאו במאה החמש עשרה למניינם לשם פריצות).
המילה חצאית לא הוזכרה מעולם במקורות היהדות, לא במקרא, לא בתלמוד, לא בש"ס, לא ברמב"ם או בשולחן ערוך ולא בספרים הקדושים, אלא המילה " שִׂמְלָה" בלבד. שִׂמְלָה אותיות שְׁלֵמָה.
אם בכל זאת רוצים לתת לילדה ללבוש חצאית, כדי להימנע מהמכשלות הנפוצות שציינתי לעיל ומהתגלות הגוף, יש ללבוש מתחת לחצאית, כותנת או שמלת בסיס, ומעל החצאית להצניע בבגד עליון ארוך לפחות עד האגן.
יש להימנע מלהכניס את בגד העליון תחת החצאית משום הידוק הבגד למותן והדגשת אברים, ובפרט המכשול גדול כאשר הנערה כבר מתבגרת ומתפתחת, שאז גורמת בכך להחטאת הרבים ממש. ומשום כך יש להימנע גם מלחגור חגורה מעל הבגד העליון.
דרך אגב, החגורה מצוינת בנביא (ישעיהו ג, כד) "וְתַחַת חֲגוֹרָה נִקְפָּה", כאחד ממיני ההתקשטויות שגרמו לחורבן הבית, ומפורש שלעתיד לבוא, לפני ביאת משיח צדקנו, תענשנה בגין כך. פירש רש"י: "מקום שחגרה שם יהיה ניקף בחבורות ורישומי מכות".
וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל-בֵּיתוֹ… הָסִרוּ אֶת אֱלֹקֵי הַנֵּכָר אֲשֶׁר בְּתֹכְכֶם, וְהִטַּהֲרוּ וְהַחֲלִיפוּ שִׂמְלֹתֵיכֶם, וְנָקוּמָה וְנַעֲלֶה בֵּית אֵ-ל! (בראשית לה, ב). במהרה בימינו אמן!