סכום ביניים בענין תקרובת ע"ז בפאות:
בס"ד
(מאת הרב פיש שליט"א, קו החשמל, מוצש"ק פ. וישלח תשע"ח –
מכיון שענין תקרובת ע"ז עלה לפני כחודש על שולחן הדיונים ב'קו החשמל' – להלן סיכום ביניים:
קו החשמל – מספרו: 02-5805801/ שלוחת הפולמוס- 156)
זה ברור שבשנת תשס"ד היה פסק ממרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל 'שכל פאה שלא יודעים בבירור מאיפה מקור השיער גם אם זה ספק יש בזה חשש ע" ואסור ללבוש את זה, גם בבית. וכן פסק גם מרן ר' ניסים קרליץ שליטא בשנת תשס"ד. וכל זה היה לאחר למרן הגרי"ש שלח שליח מיוחד להודו לבדוק את הענין וכן הגאון ר' ניסים קרליץ שליט"א שלח שליח משלו שגם בדק את הענין, והביא את אותם נתונים שהביא הרב דונר שליט"א שהיה השליח של הגרי"ש אלישיב זצ"ל. כמו כן התברר שהגאון ר' דוד מורגנשטרן שליט"א מרמת שלמה שהיה בזמנו מקורבו של הגרי"ש חלק על הפק של מרן הגרי"ש והביא נתונים אחרים משלו שעל פיהם לא היה מקום לקרוא לזה ע"ז וברור שהוא הביא את כל הנתונים לפני הגרי"ש אלישיב והגרי"ש לא הסכים לדבריו. זאת אומרת שלא מדובר כאן בנתונים שלא הביאו לפני הגרי"ש או שהתברר אח"כ שהטעו אותו והוא לא ידע מזה או כל מיני כאלה שמועות אחרות. ואף יש כאלו שהרחיקו לכת והפיצו שמועות שקריות שהוא חזר בו מכל מיני דברים מהסוג הזה. הגרי"ש בהחלט שמע את כל מה שיש לרב מורגנשטרן לומר כולל את מה שיש לו לומר בענין שהטעו אותו, ושהנתונים לא נכונים ושלא הבינו את האנגלית של ההודים וכן הלאה. הוא דחה את כל הדברים האלה והמשיך ואחז בפסק שלו באופן ברור שיש כאן תקרובת ע"ז גמורה ושאסור ללבוש את זה. אלו דברים שהתבררו כאן מכמה וכמה רבנים, כולל אנשים שדברו עם הרב מורגנשטרן והדברים יצאו באופן ברור כך.
כמו כן בשנת תשס"ד מרן הרב וואזנר זצ"ל קיבל את הנתונים שהביא לו מרן החיד"א ווייס שליט"א מאנטוורפן שהוא הביא נתונים שאין ע"ז בצורה איך שהם גוזזים את השערות בכל זאת הרב וואזנר פסק שיש בזה ריח ע"ז וזה אסור. וכבר הארכנו כאן שמי שרוצה ללכת כפי הרב וואזנר זצ"ל ג"כ בענין הצניעות שהוא אמר שהפאות של היום (המתנופפות וכו') בעיתיות בגלל הענין של גילוי עריות מדאוריתא. מה שלא שייך לבא להגיד אני סומך על הרב וואזנר זצ"ל בענין הע"ז ובענין הג"ע אני לא סבור כמוהו והולך לפי רבנים אחרים. וע"ז נאמר שמי שלוקח קולא של זה וקולא של זה חז"ל אמרו שנקרא רשע. ממילא צריך מאוד להזהר בדברים האלו. ולדעת מה היה בתשס"ד שהיה פסק ברור מכל גדו"י שצריך לדעת את מקור השער וכל פאה שלא יודעים בבירור את מקור השיער גם אם הוא בספק אסור ללבוש אותו. חוץ מקהילות גור וחב"ד שהרבנים שלהם התירו להם בגור סמכו על הגאון ר' מנדל שפרן שליט"א וחלק מחב"ד סמכו על הרב וולפא שליט"א וחלק אחר הלכו עם הפסק של ר' משה לנדא שליט"א שסבר כמו כל גדו"י שיש בזה איסור ע"ז.
וכן היו עוד כמה רבנים כמו הרב בלסקי ואחרים שלא הזכרנו כאן שבזמנו חלקו על רוב גדו"י אבל כמו שאמרנו רוב גדו"י בין אם זה רבני העדה"ח, הגאון ר' ניסים שליט"א שיבדלח"ט הגרי"ש, והרב וואזנר שלאחר שבדקו את הנתונים פסקו הלכה למעשה שהדבר הזה אסור בלבישה מה שקרה במשך השנים מדוע הפאות חזרו ואנשים הקילו בענין הזה.
היו בזה כמה סוגי אנשים:
- כאלה שסמכו על הרבנים המתירים (כמו שאמרתי אלה שסכמו על רבנים מתירים שהם לא מתיעצים איתם בד"כ, והם לא שייכים לחוג שלהם ובד"כ כן מסתמכים על הפסקים של כל גדו"י זה בד"כ אנשים שרק מחפשים היתרים כמו אוכלי רבנות למיניהם לא רציניים, אברך רציני יר"ש לא משחק עם דבר שכל גדו"י אוסרים אותו ומחפש איזה רב שיתיר אותו חוץ מאלה שזה באמת הרב שלהם בכל ענין אז זה משהו אחר.
- יש כאלה שסומכים על ההכשר של ר' מרדכי גרוס.
- יש כאלה שקונים מפאנית מסוימת שהם סוכמים עליהם באופן אישי שהם אומרים להם שהם מביאים את השיער ממקור טוב. (הולכים לכל מיני כפרים בעולם, גוזזים להם שיער ומביאים את זה באופן כזה שהם יודעים את המקור של השיער שאין בו בעיה. למרות שזה מאוד מסובך לעשות זאת.)
מה שהתברר בתקופה האחרונה כמו דברים שלא ידענו אותם:
- התברר בבירור שההכשר של ר' מרדכי גרוס אין בו ממש ,כך פסקו כמה וכמה גדו"י שקבלו נתונים על מה שקורה וכך התברר כאן מדברים שאמרו אנשים שמנהלים את ההכשר ונותנים את ההכשר אם זה ר' אברהם שלזינגר מההכשר או ר' חיים כץ ששייך להכשר, שהם בעצמם אמרו 'אין פה סגירה הרמטית'. באוכל לא היו אוכלים הכשר כזה ש'לא סגור הרמטית' הם רק חוזרים וטוענים שהם קבלו הנחיות ממרן הגר"יז, איך לנהל את ההכשר איך לפקח ומה לעשות ולפי זה הם פועלים. (יש עדויות שזה לא נכון.)
כאשר הדברים האלה נסתרים מדבריהם של ר' יצחק זילברשטיין, ר' שמואל אליעזר שטרן ור' יונתן גחובסקי שחתמו על מכתב ברור בשם מרן הגרי"ש בזמנו בתשס"ה שאמר שחייבים השגחה משעת גזיזה וכן גם אומרת הסברא הפשוטה שאם רוצים שלא יהיה חשש ע"ז צריכים לדעת מתחילה ועד סוף מאיפה מגיע השיער ולא לסמוך על סוחרים כאלה ואחרים וכל מיני מדגמים וחזקות למיניהם שזה רק אולי ממעט את הספק אבל למעשה עדיין יש פה חשש ברור אולי השיער מגיע מהודו. וכפי שכבר הביא כאן מה שכותב הראב"ד שאי אפשר לסמוך על ההכשר של הרב גרוס מכיון שהוא יודע בבירור שהרב גרוס חולק על כל הרבנים שיש בזה חשש ע"ז וסובר שיאן בזה חשש ורב שסובר שאין חשש לכתחילה על הענין לא יתכן לסמוך עליו שהוא ייתן הכשר על הדבר הזה. (תשובות והנהגות לר' משה שטרנבוך שליט"א) וגם אלה שמסתמכים על כל הפאניות שנוסעות לבד לחו"ל ומביאות מכל מיני כפרים נדחים וכדומה כבר נתברר שגם הדברים האלה לא סגורים הרמטית (שצריכים לסמוך על עדויות של גויים וכו') גם אם יכול להיות כאלו שזה יותר טוב מהכשרות עדיין אין סגירה הרמטית ומדובר בדבר שה החמורות שבחמורות וצריך לחשוש מאוד ולדאוג שלא יהיה שום חשש ח"ו של ע"ז בענין הזה.
בנוסף יש פה עוד נקודה שבה חולקים גדולי הפוסקים והיא הנושא של רוב. ז"א זה ברור שרוב השיער בעולם לא מגיע מהודו. השער לתעשיה שמגיע מכל העולם רובו ככולו לא מיועד בכלל לפאות, הוא מיועד לתעשית המזון ועוד כל מיני שאר תעשיות אחרות ורובו מגיע מכל מיני מספרות בעולם (בעקר בסין) לא צריך שיער ארוך כל שיער הוא טוב לתעשיה, טוחנים אותו ומשתמשים בו. כך שרוב השיער בעולם שמיועד באופן כללי לתעשיה לא מגיע מהודו אבל רוב השיער הארוך שמיועד לפאות ברור שמגיע מהודו גם מבדיקות שעשו וגם מסברא פשוטה כי כמעט שום אישה בעולם לא תתן את השיער שלה ואת היופי של בשביל 200$ או פחות מזה שזה מחיר השוק שמשלמים היום עבור שיער לפאה כפי שאומרים סוחרי הפאות שמה שהפאניות משלמות עבור שיער עולה להם בסביבות 250$-300$ שיער של פה שמורכב בד"כ בשיער של יותר מאישה אחת ומזה מייצרים את הפאות. כפי ששמענו מכמה סוחרים המחיר בשוק מה שמשלמים זה בסביבות ה250$-300$ זאת אומרת בסביבות ה1,000 ₪ משלמים עבור שיער שמספיק לפאה שבד"כ מגיע על יותר מאשה אחת. (צריך בין 3-5 נשים לכל פאה) כל בר דעת מבין שכמעט שום אישה בעולם לא תוותר על היופי שלה והשיער שלה בשביל סכום כזה בו בזמן שבהודו יש מליונים שעובדים ע"ז בצורה כזאת שגוזזים את השיער וכל השיער הזה מגיע לשווקים לא חשוב באיזה דרך זה מגיע אבל זה מגיע… וזה שיער ארוך. מה שברור שרוב השיער האורך מגיע מהודו וזה שיער של תקרובת ע"ז גמורה, כאשר התברר ג"כ שיש עוד מליונים שעובדים את הע"ז הזאת במדינות אחרות כולל באמריקה ואירופה וגם הם עושים כמו מה שעושים בהודו לגזוז עבור הע"ז את השיער.
כך שיכול להיות מקור של שיער שבא ממדינות אחרות וגם יש בו חשש ע"ז. בגלל שיש פה נקודה כזאת שרוב השיער הכללי מהתעשיה לא מגיע מהודו אבל רוב השיער של הפאות מגיע כן מהודו יש מחלוקת בין הפוסקים איך להתייחס לענין רוב יש פוסקים שמתיחסים לרוב באופן כללי לרוב השיער של התעשיה שלא מגיע מהודו ולא לאופן הפרטי של שיער הפאות ואילו דרך הגאון ר' שריאל רוזנברג שליט"א והרב יהודה סילמן שליט"א חולקים על ההלכה הזאת של הרוב ופוסקים שצריכים להתיחס לרוב שמיועד לפאות שמגיע מהודו וממילא יש לחשוש בשיער הארוך לדעת מה קורה באופן ברור. בגלל זה לגבי הבלונדיני. בהתחלה חשבו שהבלונדיני הארוך לא מגיע מהודו אבל למעשה מה ששמענו מר' משה מרדכי קארפ שליט"א שאמר שצובעים את זה (בשיטה מיוחדת הנקראת "אוסמוזה" שמוציאה את הפגמנטים של הצבע באופן איכותי ביותר שלא פוגמת באיכות השער ונהיה שער בלונדיני ל'מהדרין') וגם יש בלונדינים שעובדים את הע"ז מה שלמעשה נראה שההוראה הזאת התבטלה.
וצריכים כמובן לשאול את הרבנים בכל הענינים האלו נכון לעכשיו מה באמת ניתן לסמוך על רוב ומה לא ניתן לסמוך על רוב וחושב גם להזכיר שיש פוסקים שסוברים שבענין זה לא ניתן לסמוך על רוב שאפי' אם יתברר שבאמת רוב השיער הארוך לא מגיע מהודו לא היה מקום לסמוך על רוב מאחר שיש לזה דין של קבוע זאת אומרת כך: יש כאלה שסוברים שאין בכלל מקום לכת לפי הרוב. וגם אלו שסוברים שיש מקום ללכת לפי הרוב יש שאלה איך להתייחס לרוב האם להתייחס לרוב השיער בעולם המיועד לתעשיה שלא מגיע מהודו או להתיחס לרוב של שיער הפאות, השיער הארוך שכן מגיע מהודו.
(עד כאן פחות או יותר הדברים שהתבררו כאן הדברים שקבלנו עד לעכשיו, נקווה שיתבררו עוד דברים בהמשך.)
מה שחשוב מאוד לעורר (שאני שומע מכמה וכמה אברכים שהם אומרים לי משפט כזה: עד שלא יצא כרוז מכל גדו"י מפינה לפינה שכולם יחתמו על זה שצריך לחשוש לבדוק לדעת את מקור השיער הם לא יעשו שינוי וכל מה שקורה עכשיו שרבנים מדברים על זה, זה רק רבנים בודדים והם לא הולכים להתייחס לזה.
הענין הזה קודם כל ברור שהוא טעות, מאחר ורוב רובם של הרבנים לא התעסקו עם העניין ולא שלחו שליחים להודו ולא מונחים בתוך הנתונים של העניין הזה כדי לפסוק בו. ע"כ מי ששואל אותם אז הם בד"כ נסמכים על פוסקים אחרים שכן נכנסו לענין. והם אומרים כך או כך לפי הפוסקים שהם הולכים איתם. בכל מקרה היה כן כדאי וחשוב מי שהיה יכול לעורר את הענין הזה לעשות איזה שהוא כרוז ברור, שיהיה באופן כללי, כל גדו"י בענין הזה. בהחלט זה דבר חשוב מאוד מאחר שלמעשה לצערנו רוב הציבור לא יזוז כלום עד שלא יהיה כרוז מכל הרבנים מצד לצד שיתייחסו לענין הזה.
שמעתי שמשהוא הלך לשאול את הרב ואמר מה לעשות עם האישה שלא מוכנה להוריד את הפאה, איך לשכנע אותה? אמר להגיד לאשתו שר' שלמה זלמן אוירבאך זצ"ל אמר שהדבר הראשון שהמשיח יעשה זה להוריד את הפאות ושיגיד לה שבמליא עוד מעט משיח בא וכל השאלה האם להוריד את הפאה עכשיו או כשהמשיח יגיע זה רק שאלה של עוד כמה כימים או שבועות ללבוש פאה. אז שעל כמה שבועות תוותר…
ראה גם :
מה קרה בשנת תש"ן ובשנת תשס"ד – תחקיר הלכתי מקיף על המחקר וצורת הפסק של גדולי ישראל
שיעור הלכתי מהרב יוסף אפרתי תלמיד הגר"ש אלישיב – 6 כללים לדעת מה עבודה זרה