המשגיח הגאון הצדיק הרב דן סגל זועק בשיחותיו בבכי מרטיט על מצב הפאות והצניעות לאחר הפיגועים הקשים ברמות ביום שישי עש"ק יתרו תשפ"ג ובנווה יעקב בליל שב"ק בא, ואחרי רעידת אדמה הקשה שפקדה את תורכיה
ויֹּאמֶר לֵךְ וְאָמַרְתָּ לָעָם הַזֶּה שִׁמְעוּ שָׁמוֹעַ וְאַל תָּבִינוּ וּרְאוּ רָאוֹ וְאַל תֵּדָעוּ. הַשְׁמֵן לֵב הָעָם הַזֶּה וְאָזְנָיו הַכְבֵּד וְעֵינָיו הָשַׁע, פֶּן יִרְאֶה בְעֵינָיו וּבְאָזְנָיו יִשְׁמָע וּלְבָבוֹ יָבִין וָשָׁב וְרָפָא לוֹ. וָאֹמַר עַד מָתַי אֲדֹנָי? וַיֹּאמֶר עַד אֲשֶׁר ….. (הפטרת יתרו, ישעיהו, פרק ו )
המשגיח בוכה תמרורים דקות ארוכות במוצ"ש יתרו אחרי הפיגוע הקשה ברמות, ואחר כך זועק מרה על מצב הפאות והצניעות בקרב בני התורה, המשגיח בוכה ומתחנן שה' מנסה לעורר אותנו, והמצב הקיים הוא בגדר פיקוח נפש לעם ישראל, וסכנה גדולה מתקרבת ומתקרבת ח"ו! והכל בגלל ולא יראה בך ערוות דבר. ניתן לשמוע או להוריד את השיעור המלא בקול הלשון כאן המשגיח הגה"צ הרב דן סגל בוכה על מצב הצניעות אחרי הפיגוע הקשה ברמות, המשגיח בכה גם בפרשת בשלח אחרי הפיגוע הקשה בנווה יעקב, ניתן לשמוע ולהוריד את השיעור מקול הלשון כאן הגה"צ הרב דן סגל אחרי הפיגוע הקשה בנווה יעקב, המשגיח הוסיף וזעק על כך בשיחה בישיבת מיר ביום ד' לפרשת משפטים ניתן לצפות בשיעור בקול הלשון.
אנו מביאים חלק מהשיחה במוצ"ש פרשת יתרו (החל מדקה 20) בה הרב זועק מנהמת ליבו תוך כדי בכי על מצב הפאות שזה מכניס לסכנת נפשות את כלל ישראל, והפאניות משחיתות רק בשביל בצע כסף!!
ביום ד' לפרשת משפטים בשיחה בישיבת מיר, הרב חזר ובכה את המצב, והוסיף והתחנן בבכי שהבני תורה חייבים לעשות מהפך בנושא, ואמר שכבר אי אפשר לחכות, וזעק מי לה' אלי!
להורדת או הדפסת התמליל של שתי השיחות של המשגיח לחץ כאן
חלק מהשיחה במוצ"ש פרשת יתרו התשפ"ג
להורדת או הדפסת השיחה של המשגיח הרב דן סגל במוצ"ש יתרו לחץ כאן
חלק משיחה שנמסרה בישיבת מיר ביום ד פרשת משפטים, כד שבט תשפ"ג ניתן לצפות בשיעור המלא כאן
להורדת או הדפסת השיחה של המשגיח הרב דן סגל בישיבת מיר ביום ד' לסדר משפטים לחץ כאן
שיחת ר' דן סגל שתי השיחותתמליל מהשיחה שנאמרה במוצ"ש יתרו (מדקה 20 מהשיחה המלאה). לא מוגה.
השבח וההודאה לו יתברך, כמה ריבוי התורה יש, לימוד התורה, יגיעת התורה, חידושי תורה, שיעורי תורה, ממש באופן נפלא.. כמה צדקה כלל ישראל עושה, חוץ מתמיכת התורה שהיא עצמה צדקה עצומה, ושאר צדקות, מי כעמך ישראל, מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ…
ואעפ"כ רואים חרון אף!!
מה אני יכול לעשות…? (הרב פורץ בבכי), אסור לקטרג… (בוכה) אני לא אוהב לקטרג… (בוכה) ואדרבה, ללמד זכות על ישראל, (בוכה)
מדברים כעת בהצלת נפשות! הצלת נפשות!… (בוכה)
רואים שהקב"ה כביכול מסיר את ה'מתהלך בקרב מחניך להצילך'.., מתהלך בקרב מחניך להצילך, ה'לא ינום ולא ישן שומר ישראל', שזה המתהלך בקרב מחניך להצילך, אם חס ושלום קורים דברים כאלה, אז הפשט שמסירים את 'המתהלך בקרב מחניך להצילך', על מה כתוב את זה?
'ולא יהיה בך ערות דבר ושב מאחריך', ולא יהיה בך ערות דבר, כי אז שב מאחריך, מה זה בך? איפה, על ההרים? על הגבעות? לא יראה בך ערות דבר, בך הכוונה המהות אמיתית של כלל ישראל, כי בך בחר ה'.
מי המהות האמיתית של כלל ישראל? זה השומרי תורה ומצות, הבני תורה היקרים והתלמידי חכמים היגעים בתורה… זה בך!! אין לו לקב"ה אלא ד' אמות של הלכה בלבד מזמן חורבן בית המקדש, והד' אמות של הלכה זה הבך בחר.. אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו, זה המהות (?לא ברור) האמיתית של אשר בחר בנו מכל העמים, בעיקר ביותר בייתר שאת ב'ונתן לנו את תורתו', לומדי התורה, שומרי התורה, השאר זה נספחים… נסרכים… (לא ברור) (בוכה)
בפרט כעת, אתם רואים הרי… (את המצב)
בפרק ברכי נפשי את ה' שאדונינו דוד המלך מתאר את כל הבריאה, את כל נפלאות הבריאה, עד שמגיע להתפעלות הגדולה של מה רבו מעשיך ה', כלום לא חסר, יהי כבוד ה' לעולם ישמח ה' במעשיו… (לא ברור) פתאום הוא מתחיל 'המביט לארץ ותרעד יגע בהרים ויעשנו', אשירה לה' בחיי אזמרה לאלוהי בעודי…
ממה נפשך, אם הוא רוצה להגיד, לתאר את הנפלאות של 'תרעד' של 'יעשנו', תרעד!! המביט לארץ ותרעד!! רעידת אדמה!!! … יעשנו, שריפות.. וכל מה שקורה… היה צריך להכניס את זה ברשימה הקודמת שהוא מתאר את כל הבריאה, זה גם חלק מהבריאה! אלא מה? אלוקים עשה שיראו מלפניו!! הכל הוא עשה שכביכול שאם מחַכים מיראה ,יראת! ראשית זה המילה יראת, יראה, יראה, עשה שיראו מלפניו, (לא ברור) את המוות, לכן הקב"ה ברא בריאה כזו נפלאה, כמו שאדונינו דוד המלך מתאר את כל הנפלאות מהדומם, צומח, חי, מדבר, מהכל, מה רבו מעשיך ה', אז הנה הואיל ויש (בריאה כזו כדי) שיהיה יראה, אם חס ושלום לא… אז מתחיל הנהגה חדשה…!! המביט לארץ ותרעד!! יראה ואסון… (? לא ברור)
אשירה לה' בחיי! בעצם היה צריך לצאת שירה מהחיים הרגילים, מכל מה שהוא עושה, אבל אם לא זוכים, אם לא מתנהגים כמו שצריך… אז אזמרה לאלוקי = מידת הדין! לא ה' = רחמים, אזמרה לאלוקי! ואז מה מזמרים?? בעודי…! (בבכי) ב"ה שזה נשאר… ב"ה שזה לא מת… ב"ה שזה לא מת…! (בוכה) אזמר ב'חיי'..!!
כמה שיש בחינה שהקב"ה עשה שיראו מלפניו, וזה לא מביא יראה, מה שיש תביעה אחר כך…!!
בזמן האחרון הרי הקב"ה עשה, אלוקים עשה, הוא פתח את הנפלאות בריאה באופן שלא היה מעולם!! עם כל הדברים, עם כל המכשירים, עם כל ה.. הוא גילה מה שיש בבריאה, הוא פתח, אז הוא עשה עוד שיראו מלפניו!
לא הספיק מה שהיה עד עתה, אז הוא פתח עוד, נתאווה כדי שיראו מלפניו.
ממילא אם זה לא מועיל וח"ו יהיה הפוך, אין יראו מלפניו, אז מתחיל ההנהגה השניה (מידת הדין), המביט לארץ ותרעד, יגע בהרים ויעשנו!…
אנחנו מדברים יחד, עד מתי?
אני כואב לי הלב שאני לא ראוי לדבר…
זה פיקוח נפש…! זה פיקוח נפש…! (הרב בוכה)
ולא יראה בך ערות דבר ושב מאחריך, אני מבקש… אני מתחנן… חוסו… רחמו… (בוכה מאד)
כל ההנהגה היום… (בוכה) בענייני הצניעות… (בוכה), אין עצה מלדבר ברחל בתך הקטנה, כל הפאות שהולכים היום, שזה ממש היפך הגמור של תכלית הפאה ושל כל הצניעות,
אני כבר הזכרתי מה ששמעתי אבדל לחיים ממורי ורבי רבי שלמה זלמן אויערבך זצ"ל הוא אמר, בזמנו, אני אומר כמעט מילה במילה ממה שהוא אמר,
לפני 50 שנה אם היתה באה אשה עם פאה בירושלים היו סוקלים אותה באבנים, (וחוזר על זה באידיש), ועל הפאה של פעם אני זוכר את המילים שהוא אמר, אפילו עיוור היה רואה שזה פאה, כי זה היה קש, והיום (בזמנו) הוא אמר, באים אלי ואני לא יודע האם זה פאה או לא פאה, והוסיף, ואצלי זה מאוס מאד, דל מינה את ההלכה, זה מאוס מאד, בהנהגה, למה? משל למה הדבר דומה? שאחד אוכל בשר כשר והוא עושה כל ההשתדלות שזה יראה טרפה, שהוא אוכל טרף… (לא ברור) כך הוא אמר זה, מכסים ועושים כל ההשתדלות שיראה שזה לא מכוסה, זה גוי, זה הוא אמר בזמנו, שמה כבר היה (מצב הפאות) אז?…איי… נורא נוראות..
איך הטור מפרש, כל מקום שיש גזל וזימה אנדרלמוסיה באה לעולם והורגת רעים וטובים, וזה לא מתהלך בקרב מחניך להצילך ולא יראה בך ערוות דבר, אז למה מחכים, למה…??? לתת פרנסה יותר לעושי הפאות???? אני באמת… מה היה צריך לעשות להם (למוכרי הפאות)…?! להשחית, בשביל מה? בצע כסף!! אף אחד (ממוכרי הפאות) לא חושב את הטובה של הנשים הצדקניות… רק בצע כסף רחמנא ליצלן!
אנחנו רואים שזה 'מארה' תראו איזה אסונות… איזה… (לא ברור).
צריך לראות בעז"ה לעשות תיקון גדול בזה, כמו שכתוב על זה בענין של תשובה שזה נקרא תיקון גדול, כתוב בחז"ל, כך כתוב ברמב"ם, שצניעות זה תיקון גדול,
הרב זועק מנהמת ליבו: אני מבקש מכם, מי שישנו פה היום ואת מי שאיננו פה היום, חוסו!! רחמנות! (בכי)
הרב נאנח, מה אנחנו עושים? אף אחד מאיתנו אם היה מבין את זה לאשורו (את הצרות שזה גורם), לא היה… כלל ישראל לא חשודים על זה.. רק מה? מתעלמים, כאילו לא זה גורם! (לצרות) פעמים שאתה מתעלם… זה לא זה, לא זה.. זה דברים אחרים..
אבל חז"ל אומרים אחרת מה אני יכול לעשות? גם אני הייתי רוצה להגיד אחרת, מה אני יכול לעשות? לכן חוסו!!
פאקערט, איש את רעהו יעזורו, כל אחד יחזק את השני, כל אחת תחזק את השניה, עם מבט האמיתי לרחם על כלל ישראל! בפרט אנחנו עומדים כעת במוצאי שביעית, נישט פשוט…
צריך לראות, איש את רעהו יעזורו, לעורר ולעשות תיקון גדול, שיהיה הכל כמו שפסקו לנו רבותינו זצ"ל שהותיר הקב"ה לדור אחרון הרב אלישיב זצ"ל, הרב וואזנר זצ"ל שהם ישבו ודנו ופסקו, וכמו שאומרים זה לא דקדוקים, ולא הידורים, זה ע"פ הלכה ברורה איך צריך לראות את הדברים, יש חוברות של הפסקים שלהם… זה לא חוברת גדולה זה קצת מאד.
מצד אחד מי שמתחזק בזה, אין לשער את מה שאפשר לזכות, אין לשער, בגשמי וברוחני בזה ובבא, וחס ושלום (אם לא) זה בחינה לא תעמוד על דם רעך, אתם לא רואים מה שקורה? וכעת תראו,
הרי כתוב בחז"ל, מובא שכאשר הקב"ה רוצה לעורר את כלל ישראל, דבר ראשון מביא את זה ברחוק, באומות ברחוק, אם מתעוררים טוב, אם לא זה מתקרב מתקרב… כמה אסונות נוראיים היה בזמן האחרון ובתקופה האחרונה? מהנגיף (הקורונה), הבריה קלה מה שהנביא אומר שיהיה, וכמה מתו מזה? גיוואלד גיוואלד.. ממה? מכלום!! אם לא מתייחסים, זה חשוב כמקרה, כמקרה.. כמה שינויים במערכות הטבע? ב..(לא ברור) בשריפות ב.. (לא ברור) נורא נוראות!
כעת רעידת האדמה!!
בהתחלה כתוב שזה מתקרב, אם מתעוררים טוב! ואם לא זה מתקרב, מתקרב, מתקרב.. יש לך מתקרב יותר גדול מזה??? שזה עומד על הפתח רחמנא לצלן?! לֶמה עוד נחכה?? (לא ברור) זה פשוט הוא לראות..
אתם רואים בדיוק! כמו בקפיטל תהילים (ברכי נפשי שהרב הזכיר בתחילת השיחה) אחרי שנהיה נפלאות הבריאה עד אין לשער שהקב"ה עשה, פלאי פלאות, עד מה רבו מעשיך ה' כולם בחכמה, אבל אם זה לא עוזר אז מתחיל ההנהגה השנייה, המביט לארץ ותרעד! יגע בארץ ויעשנו… במהרה…, כרגיל (במצב הרגיל) זה מתקרב לאט לאט.. אז בדברים האחרים זה באמת כך, אבל בזה? בבת אחת!! כמה מהמרחק מפה לטורקיה?!… ניישט פשוט…
כולנו צריכים בעזר ה' יתברך, לחזק ולהתחזק, ולבקש מהשם יתברך שירחם עלינו, על שארית עמך ישראל, שמור שומר ישראל, שמור שארית ישראל.
מאידך, כל מי שמתחזק הזכות שלו, אין לשער לאין קץ! המסילת ישרים, הזכרנו כבר את זה בעזר ה'
אחרי שהוא מביא מחז"ל כמה המדרגה גדולה של מי שמתאבל על ירושלים, של מי שמצפה לגאולה, למשיח, מתאר, ואז הוא אומר שכל אחד יכול, כל אחד יכול…
אומר המסילת ישרים: (פרק יט)
ואם יאמר האומר מי אני ספון? מי אני חשוב? שכשאני אצטער על הגלות אני אצפה לגאולה זה יועיל? מי אני ספון? אומר המסילת ישרים (לא זוכר בדיוק את הלשון) תשובתו בצידו… מה הכוונה? זה לא קושיא עם תרוץ, הקושיא לא מתחילה! תשובתו בצידו, מיד היא נמצאת! למה נברא האדם יחידי? בשביל שיאמר כל העולם כולו נברא בשבילי, ואפילו יחיד יכול להשיג! וכל יחיד אפילו אם הוא לא עושה את כל ההצלה, אבל הוא פועל הצלה..
אז אם יבא היצה"ר ויפתה ויגיד נו טוב אה"נ אני אתחזק אני אתקן, אבל הרי מה כולם גם יעשו את זה? אז מה? אנחנו יודעים בין כך ובין כך…
חוץ מזה שזה שקר גמור, אבל אומר המסילת ישרים, אין דבר כזה, נברא אדם יחידי ויאמר בשבילי, והוא עצמו אומר, אפילו אם משיח לא בא בגלל ה'ציפת לישועה' הזה, יש חשבון, אבל הוא, זה שעשה הוא ירוויח את זה, את הכל.
אנחנו לא מדברים כעת רק על רווח, מדברים שלא יהיה הפסד! (אסונות ח"ו) שכל אחד מאתנו שלא יהיה טענה עליו, את נפשך הצלת.. וזה גם שישפיע על אחרים, אבל עד כעת זה היה (לא ברור) פיקוח נפש… פקוח נפש…
לכן צריך בעזר ה' יתברך לראות להתחזק, ודאי שצריך להתחזק בתפילה, עקבתא דמשיחא להישען על אבינו שבשמים, אין לנו להישען אלא על אבינו שבשמים, צריך להתפלל אליו יתברך, בפרט בכל הבקשות על הגאולה ועל שמירה וכו'
ודאי שצריך להרבות בלימוד התורה הקדושה, בכל הכוחות, בלימוד התורה בקיום התורה במצוות התורה, חסד, צדקה, אף אחד לא אומר, ודאי, אבל בד בבד מוכרחים צניעות!
נדמה לי שרבי אהרון ליב שטינמן זצ"ל אמר שהדבר היחידי שכתוב על זה ושב מאחריך, זה רק על זה, ולא יראה בך ערות דבר ושב מאחריך, רואים שזה הנקודה שלנו, כדי שהקב"ה יהיה אתנו הוא צריך שהוא יוכל לשכון אתנו… ממילא.. ה' יתברך יעזור שיאמר לצרותינו די, ל.. (לא ברור) די, וגם על זה צריך להתפלל שיחזק אותנו ברוח טהרה, בלב נכון, במבט אמיתי.
הרב מלמד זכות על בנות ישראל: זה ברור לי, ברור לי, אני יכול… (בבכי) אני יכול כמעט (שבועה) בנקיטת חפץ… שאף אחד מבנות ישראל היקרות… שמוסרות עצמם על קיום התורה הקדושה.. מכל מילי דאנפי… אף אחת.. לא היתה (לובשת את זה)… רק שלא חושבים שזה כך… היצר מסמא את עינינו שאנחנו לא נראה שזה כך… (גורם לסילוק השכינה ולאסונות), אבל אם היו יודעים שזה כך, אף אחד לא רק שלא היה רוצה את האחריות על עצמו, לא היה רוצה ח"ו להזיק… לעשות… ובשביל מה??!!…
הֶעלם הדעת…!
ה' יתברך יעזור ואנחנו נתחזק, ויקוים בנו, לא ינום ולא ישן שומר ישראל, והקב"ה יעורר רחמיו עלינו, כשיש שמירה עליונה, גם מהעומדים לכלותינו, גם מהמחלות הארורות, יהיה רפואה שלמה, חיזוק, ונזכה כולנו במהרה ממש, לא רק להצלה, לא רק לשמירה, אלא לביאת משיח צדקנו במהרה בימינו אמן.