בס"ד
קבלה חשובה
בחורף תשע"ב, נכנסתי אל מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל, ונכדו יבלחט"א שאל בשמי את השאלה הבאה [מתורגם מאידיש]:
לאברך זה ישנו גיס החולה במחלה הנוראה זו הפעם השלישית, וזקוק כעת להשתלת מח עצם, והמצב אינו פשוט כלל.
אחותו של החולה, שהיא אשתו של השואל, מעונינת לקבל על עצמה קבלה חשובה לרפואתו, והיא שוקלת להחליף את כיסוי ראשה מפאה למטפחת.
כיום היא הולכת עם פאה פשוטה סינטטית, שאינה משיער טבעי, כמו שהלכו פעם, כמו שהסבא אומר (כל הפרטים האלה הדגיש השואל באזני הרב), אבל כעת היא חושבת, אולי היא תקבל על עצמה לא ללכת בכלל עם פאה אלא רק עם מטפחת.
האם זה דבר טוב, או שעדיף לקבל ענינים אחרים חשובים, כגון שמירת הלשון וכיו"ב? האם זו קבלה טובה, האם זה דבר גדול?
והשיב מרן זצ"ל: בודאי, בודאי, קבלה חשובה.
שאלה: למרות שגם כעת היא אינה חובשת פאה משיער ממש אלא פאה סינטטית, בכל זאת אם היא תחליף למטפחת זו קבלה חשובה ?
תשובה: בודאי.
שאלה: אז שתעשה זאת?
תשובה: בודאי.
שאלה: האם היא אינה צריכה לחשוש שמא אח"כ היא לא תעמוד בלחץ החברתי?
תשובה: זה היא צריכה להחליט לבד.
שאלה: בנותיה של השואלת מתביישות בכך שאמן תצא לרחוב במטפחת, כיון שאין זה מקובל כל כך בציבור שלנו, האם צריכה היא להתחשב בהן?
מרן זצ"ל ביטל את השאלה בלגלוג.
שאלה: האם זו אכן קבלה חשובה שיכולה להועיל לרפואתו של החולה, או שיש קבלות יותר חשובות מזה?
תשובה: גם זה חשוב.
שאלה: אבל היא רוצה לעשות דבר גדול מאד, את הדבר הכי טוב שהיא יכולה, האם זה באמת דבר מאד חשוב שיכול לעזור?
תשובה: בודאי.
מרן הגרי"ש אלישיב נגד כשרות בפאות קאסטם – עדות אישית מפי בעל המעשה