—— בד"ץ "חסדי הישיבות" ——
בשר מהודר במחירי ריצפה
לציבור האברכים היראים בלבד
בשורה טובה לשוחרי התורה ולמדקדקים במצוות. לקראת חג הפסח הבא עלינו לטובה הצלחנו
להשיג בשר בקר בכשרות מהודרת במחירי ריצפה. שם הכשרות
"בד"ץ חסדי הישיבות".
במקום 60 ₪ לק"ג בממוצע, הבשר בכשרותנו במחיר 20 ₪ לק"ג. תלוי בסוג הבשר, לדוג' צלי כתף
22 ₪, שריר 16 ₪ ראה רשימה מצורפת. אין צורך בהרשמה כיוון שהכמות היא עצומה, פשוט לבוא
ולקחת. החלוקה תהיה שבועיים לפני הפסח בא' בניסן בכל השכונות.
אודות ת"ח ששאלו על מהות השגחה, נבאר בקצרה:
א. הבשר נשחט על ידי שוחט ירא שמים שעושה מלאכתו נאמנה. הוא נוסע לכפרים הערביים, כגון כפר כנא, איבטין, רמאלה, כפר קאסם ועוד ושוחט. את האריזה וההקפאה מבצעים הערבים ולכן הכל הוא במחירי ריצפה.
ב. נכון אמנם שבמשחטות הערביות יש גם הרבה בשר נבלה ששוחטים אותם הערבים המקומיים, אולם המשגיח שלנו מגיע פעמיים שלוש בשנה וחלקם אפי' בהפתעה מוחלטת, ובודק שאכן לא החליפו ולא רימו וארזו לנו את הבשר ששחט השוחט הנאמן שלנו.
ג. ואם יטען הטוען שצריך לפחות שיהיו פלומבות, אין אנו פתאים לסמוך על פולמבות כיוון שגילינו פעמים רבות שזייפו אותם, לכן הפסקנו עם זה, ואנו מצריכים תעודת משלוח תקיפה.
ד. ואף אמנם שאי אפשר לבדוק את הבשר אחרי השחיטה שהרי לא ניתן להבחין בטביעות עין בין בשר נבלה לכשרה, אולם המשגיח שלנו שמגיע פעמיים בשנה יש לו חוש ריח מפותח והוא יודע להבחין לפני השחיטה.
ואף שישאל השואל ומה עוזר חוש הריח לפני השחיטה והרי הבשר כבר ארוז וקפוא, התשובה לדבר היא שכל עיקרי הכשרות היו לפני מרן הגרש"ז איערבך זצוק"ל.
ה. הבדיקות המקיפות הללו הם ערובה לכל הציבור שלא יכנס בשר בחשש טריפה!!!
ו. ובנוסף המשגיח שלנו סומך על קבלות ואומדנות ואין שום סיבה לומר שהערבים ירמו ויזייפו תמורת בצע כסף בעלמא.
ז. בשר ללא פיקוח כזה, הרי הוא בחזקת טרף ואסור באכילה!
לכן לסיכום יש ברשותנו בשר בהשגחה מהודרת ואין שום סיבה שאברך ממוצע יבזבז כ- 40 ₪ על כל ק"ג להכשרים אחרים.
— — – – יאכלו תמימים וישבעו – – — —
הערה: לאחרונה התפרסם מכתב קול קורא מכמה רבנים "קיצוניים" שיצאו נגד כשרותוינו המהודרת, ואינם חשים להפסד מרובה של אברכים בני תורה (מדובר על הפסד של מליונים רבים של דולרים בסה"כ לכל כלל ציבור האברכים) וטוענים שאין לסמוך בכה"ג על אומדנות וקבלות, וכן אין לסמוך על משגיח שמגיע רק פעמיים בשנה ועוד כל מיני טענות, אך חובה לדעת שאין כלום במכתב זה שכולו נובע מטעמי מפוליטקא, או מאלו המחמירים לעשות מליחה בבית, וחלקם דוגלים אפי' רק בשחיטה פרטית.
ועוד שאינם שמים לב שאין תחליף לבשר זה כיון שהציבור דורש בשר בזול! ואנשים מתקשרים ודורשים בשר לא יותר ממחירים כאלה, אחרת הם – יאכלו טריפות! רח"ל! נמצא שחומרתם של הרבנים הנ"ל, זוהי קולתם! כיון שאינם בקיאים בהנהגת ציבור.
וכל מי שמוציא לעז על הכשר מהודר זה הרי הוא מבזה ת"ח ודינו כאפיקורס! –
הבהרה: ההשגחה הינה רק על השחיטה ולא על מקור הבשר אם הוא בהמה טהורה או לא.
צריך להבין פה דבר אחד זה לא פשוט שזה אסור מדין נבלות וטריפות, זה "חידוש של הרב אלישיב"… ורוב הבשר בעולם הוא לא "טרף", אז ע"פ ההלכה יש לנו הרבה מקום לסמוך, זה לא שאנחנו נופלים פה בגדול… בעצם להגיד שאנחנו הולכים ממש משתמשים בנבלות וטריפות זה לא נכון, זה לא נקרא "נבלות וטריפות" וגם הרוב הוא לא משם. ואני לא רואה שום עצה או ברירה ממה שנעשה היום. צריכים לדאוג שיותר ויותר סוחרי בשר יקחו את ההכשר הזה וממילא ההכשר גם יתרחב, לא הגיוני שיש רק הכשר אחד, רק איש אחד שעוסק בזה…
—— בד"ץ "חניכי הישיבות" ——
לשאלת הרבנים שליט״א
אני מביא בקצרה את בסיס הדברים.
א. פאה שנקנתה ממקום ללא תעודת כשרות, אין לנו דרך לדעת מנין השיער שהיא עשויה הגיע. ועל כן היא בחשש שאינה כשרה.
בשנתיים האחרונות הפסקנו לשים תוית כשרות על הפאות, לאחר שרבו הזיופים בזה על ידי מפעלים בחו״ל וגם על ידי פאניות.
לכן חובה לדרוש תעודת כשרות ברת תוקף.
ב. הכשרות שלנו מבוססת על עבודה רבה, ובסיסה היתה לעיני הגרי״ש אלישיב זצוק״ל.
ג. לצערנו נאלצנו להוריד/להפסיק את הפיקוח על השיער מיצרנים שלא שיתפו במידע, או שהביאו שיער ממקומות שנאסרו על ידינו.
ד. אני מביא בזאת בקצרה את צורת הפיקוח שלנו על השיער:
לא ניתן לפקח משעת גזיזה. כמו שלא ניתן לעשות מיצי פירות שמגיעים מכל העולם כאשר יהיה משגיח שיעמוד על כל תפוז בננה ותות.
איסוף השיער משתרע בכל קצות תבל. כדי לסבר את האוזן, כבר היום אנחנו נוסעים מספר פעמים בשנה לכל מדינה שמביאים משם שיער. זה כולל את סין במספר אזורים, בורמה, ויטנאם, קמבודיה, אירופה במספר מדינות, ארגנטינה , ברזיל, פראגרואי, מדינות הקוקז וכו׳
כמו״כ אנחנו מבקרים מספר פעמים בשנה אצל כל יצרני הפאות. וכן מבקרים פעמים רבות אצל סוחרי הפאות.
אין דרך ואין צורך לראות את הגזיזה, וזאת מאחר שאנחנו יודעים להבדיל ב 100 אחוז בין שיער הודי לשיער אחר כשהוא במצב גולמי.
אבל, מכיון שחלק מהשיער מגיע כשהוא מסודר ונקי, ולעיתים מדינות שיש לנו מידע עליהם או חשש שהם מקבלים שיער מהודו (הם ומנקים אותו כדי שיראה לא הודי). אנחנו לא מאשרים להביא משם.
השיער נבדק על ידי הכשרות על פי הנחיות בית הדין, ולא מסתמכים על בעלי החברות.
הבדיקה נעשית בכמה וכמה נקודות. פעמים בשטח עצמו. פעמים אצל סוחרי השיער, פעמים אצל חברות הפאות, ופעמים אצל יצרני הפאות.
הביקורים שלנו נעשים פעמים רבות בהפתעה מוחלטת, ללא ידיעת המבוקר שאנחנו מגיעים.
הבדיקות המקיפות הללו הם ערובה לכל הציבור שלא יכנס שיער בחשש תקרובת עבודה זרה!!!
ה. כל פאה ללא פיקוח היא בחשש עבודה זרה ממש!
כל השמועות על פאות זולות שהם ללא חשש. הם לא נכונות משתי סיבות.
1. אין בעיה לייצר פאות במחיר זול משיער הודי (ואולי בעיקר משם. אבל גם ממקומות נוספים).
2. פעמים רבות יש ליבואני הפאות מלאי גדול (כולל מלאי ענק משיער שמקורו ודאי מבתי הע״ז) שרוצים להתפטר מהם. ואז עושים מכירת חיסול במחירים נמוכים.
השמועות על שער בהיר שהוא בסדר, לא נכונות. מאחר שהטכנלוגיה בת זמנינו מאפשרת לצבוע שיער בצורה כזו שאפילו מומחים של ממש לא יודעים להבדיל.
אין דרך בעולם לבדוק בדיקת מעבדה על מקור השיער חוץ מבדיקת D.N.A שזה כמובן לא מעשי. .
ו. הכשרות היא רק על השיער!! אין לנו כשרות על פאות.
בברכה ובתפילה שלא תצא תקלה תחת ידינו.
אברהם שלזינגר
מתוך ראיון עם הגר"ח כץ ממקימי הכשרות
אבל את צריכה להבין פה דבר אחד זה לא פשוט שזה אסור מדין עבודה זרה, זה "חידוש של הרב אלישיב"… ורוב השיער בעולם הוא לא הודי, אז ע"פ ההלכה יש לנו הרבה מקום לסמוך, זה לא שאנחנו נופלים פה בגדול… בעצם להגיד שאנחנו הולכים ממש משתמשים בתקרובת ע"ז, זה לא נכון, \ה לא נקרא "תקרובת" וגם הרוב הוא לא משם. ואני לא רואה שום עצה או ברירה ממה שנעשה היום. צריכים לדאוג שיותר ויותר פאניות יקחו הכשר וממילא ההכשר גם יתרחב, לא הגיוני שיש רק הכשר אחד, רק איש אחד שעוסק בזה…
בוודאי שאם היינו יכולים היה צריך לעבור למטפחת או לסינטטי, רק שאצל נשים רבות זה לא שייך. אני בשנת תשס"ד נסיתי לדבר עם אשתי או בנותי שיעברו למטפחת וזה לא היה שייך, בלי ההכשר הן היו הולכות עם ע"ז, או בפריעת הראש לגמרי. וכמו שמבואר ברמ"א לפעמים שלוקחים דברים מהגויים, בגלל שבזמנו לא היה ברירה אחרת, והיו צריכים להסתמך על רוב או חזקה, כך בעניינינו פשוט אין ברירה.