ההקלטה המלאה, יראה הציבור וישפוט…
בס"ד
מתוך דברים שאמר הרב שלזינגר המשגיח מטעם הרב גרוס שליט"א בראיון עם הרב פיש שליט"א על צורת ההשגחה בפאות נוכריות שיהיו ללא חשש שיער הודי שהוא אסור בהנאה מדין תקרובת ע"ז ע"פ פסק מרנן ורבנן הגרי"ש אלישיב והגרש"ה וואזנר זצוקללה"ה ויבדל לחיים טובים מרן הגר"נ קרליץ שליט"א.
הרב פיש: זה הרב אברהם שלזינגר?
הרב שלזינגר: כן, שלום וברכה.
הרב פיש: השארתם לי הודעה שאתם רוצים להגיב על הפולמוס, בקו בנושא של פאות אני מבין שאתה המנהל של הכשרות מטעם הגאון ר' מרדכי גרוס שליט"א בנושא הפאות.
הרב שלזינגר: נכון, נכון, נכון.
הרב פיש: בקו יש אנשים שהעלו נושא ויש קול קורא מטעם הבי"ד של ר' ניסים ששוב פעם חזרה הבעיה של ע"ז והם טוענים וכן אמר ר' ישראל רוזנברג שליט"א שהכשרות היא לא טובה או אין בכלל כשרות או שאי אפשר לעשות כשרות ויש עוד טענה שהגאון ר' מרדכי גרוס סובר שאין בעיה מלכתחילה בנושא ורק נותן כשרות ואשמח לשמוע ממכם בקצרה תשובות ע"כ.
הרב שלזינגר: דבר ראשון אינני רוצה להתייחס לדברים שאמר פלוני או אלמוני כבודו במקומו מונח ואתייחס לגופם של דברים הרב גרוס תלמיד מובהק של הרב אלישיב והרב אלישיב פסק לאיסור והרב גרוס סובר שאין שום צד של היתר של היתר שבעולם להתיר גם בספקות אין צד להתיר שיער שיש חשש שהוא בא מהודו.
שהתחיל העניין היינו אצל הרב וואזנר והוא אמר שיש פה דין של מאיס ומכאן ואילך צריך להקפיד וא"א ללכת עם זה מכאן ואילך, ולא סבר שצריך לשרוף, אבל מכאן ואילך צריך להקפיד שאני ע"ז דמאיס, זה המילים שהוא אמר לנו אז הרב אלישיב סבר שזה איסור גמור מספק כי השיער מגיע וודאי מבתי ע"ז וכל השיער ההודי שמגיע, שמתאים ליהודים, מגיע מבתי ע"ז. והפולמוס שהזכרת או אחרים שהרב אלישיב הקים את הוועדה אחרי שנה או שנתיים בגלל שהיו כאלו שטענו שלא הכל מגיע מבתי ע"ז ואנחנו יודעים בוודאות שהשיער שמתאים לפאות של יהודים מגיע מבתי ע"ז לכן אפי' בספיקות ההכרעה אצלנו שגם בספק זה איסור אין צד להתיר שיער שיש ספק שהוא בא מבתי ע"ז עכשיו נתייחס להכשר עצמו.
הרב פיש: עכשיו הם טוענים איך אפשר לפקח משעת הגזיזה הרי יש כמות של שיער ומי אומר שלא זז השיער מפה לשם איך מפקחים משעת הגזיזה הרי אין משגיח בתוך בתי ע"ז.
הרב שלזינגר: הדברים האלו הובאו לפני הרב אלישיב והסברנו לו שאין דרך בעולם לפקח משעת הגזיזה אין דרך בעולם, פאה רגילה יכול להגיע מ50 נשים, אין דרך בעולם לפקח משעת הגזיזה אבל גם באוכל אין השגחה מהקצירה (הערת הכותב: מה הדימוי הרי יש פה חשש שנגזז לע"ז משא"כ בלחם והדברים פשוטים וא"כ צריך לפקח משעת הגזיזה ואפשר ללכת למקומות שגוזרים שיער, לא בתי ע"ז, ומהשיער הבא משם לעשות פאות, וגם אם יהיו פחות פאות, לכן נעשה דברים שעי"ז יכשלו המון ישראל בלבישת ע"ז והנאה מע"ז רח"ל) אנחנו למדנו היטב להבחין בשיער אנחנו יודעים להבחין בשיער ולמדנו להסתובב ולראות את המקומות מאיפה זה מגיע מאיזה מדינה זה מגיע אנחנו מכירים בענים עצומות מה זה שיער הודי ומה לא שיער הודי ונקבעו כללים ברורים. לפני שבועיים הייתי בסין הלילה אני טס לספרד לבדוק את השיער ובעוד שבועיים אני טס לכמה מדינות באסיה ושבוע אחרי זה אני טס לדרום אמריקה, וכו' וכו'. מברזיל אנחנו אוסרים לקנות כמה שנים ששם יש מרכז גדול של שיער הודי יש מקומות שאנו מגיעים בהפתעה ויש מקומות שאנו מודיעים להם קודם (הערת הכותב: א"כ מה יעזור הביקורת? הם ידעו להיערך בהתאם לביקורת)
הרב פיש: הם טוענים שלא ייתכן מציאותית להביא כזו כמות של שיער ממקום אחר?
הרב שלזינגר: זה לא נכון עובדתית הם לא יודעים את המציאות או שהם …. אני לא רוצה להגיד את ההמשך (????) ( הערת הכותב: לפי המציאות מהודו יוצאים לעולם טונות של שיער והדברים ידועים כי שם כולם גוזזים את השיער לכבוד הפסל ויש שם 800 מיליון בנ"א בהודו שהם מדת ההינדואיזים ועוד 200 מיליון בני אדם מדת ההינדואיזים שמגיעים מכל העולם למקדשים בהודו שבאים למקדשים וגוזזים את השיער לכבוד הפסל !! )
הרב פיש: חקרו ובדקו א"ז זה לא ייתכן להביא כמויות כאלו של שיער במחירים כאלו מאיפה יביאו א"ז?,
הרב שלזינגר: הם לא דיברו איתנו, נכון שיש הרבה שיער הודי אבל יש מספיק שיער מעוד מקומות, אני מנוע לומר שמות של חברות, מגיע מאסיה מוייטנאם וכו' וכו' כמויות גדולות יש מפעלים בסין שאין בהם שיער הודי ויש מפעלים שיש להם שיער הודי, יש מספיק שיער בדרום אמריקה, יש שיער מאירופה, נכון יש מחסור גדול בשיער בהיר מחסור ענק הם אומרים ששיער בהיר לא צריך הכשר ואנחנו אומרים שזה שקר וזה לא נכון ששיער בהיר הם צובעים כמויות עצומות של שיער בהיר, אנחנו בודקים שיער רק שהוא גולמי, וכל שיער בעולם יש לו יחודיות שלו, מגע שונה, ריח שונה, ואני לא מתייחס למה שהם אומרים אלא למציאות, מחר בבוקר אני נוסע לספרד ושם יש את החברה הכי גדולה באירופה שמשווקת שיער לציבור היהודי כולם קונים שם ואנחנו מפקחים שם ומגיעים פעם בהפתעה ובפעם שלא בהפתעה ולחברה הזאת יש שיער הודי וגם שיער לא הודי ויש הפרדה מוחלטת במפעל ואנו מגיעים ובודקים את הכל (הערת הכותב: הבעיה שמהודו רוב השיער יוצא אחרי עיבוד ואז לא ניתן לדעת מאיפה הוא הגיע) מחר הם יודעים שאני מגיע לכן אני אומר א"ז עכשיו (הערת הכותב: אם הם יודעים שהמשגיח בא מראש מה עוזר הבדיקה הם יכולים להעלים את השיער הבעייתי)
"אין לנו דרך בעולם לבדוק את כל השיער טכנית, אם אחד נוסע לדוגמא לניו גרז'י מקום מאושר ואין שם שיער הודי, הוא לא יכול תמיד להביא את השיער אלי לבדוק, אלא שולח את השיער ישר לסין, ושאני מגיע לסין אני בודק את השיער, לא תמיד אני יכול לבדוק את הכל."
הרב פיש: א"כ יש פה בעיה חמורה כי אתה אמרת שגם בספק ספיקא ההוראה לאסור ופה זה רק בדיקה של מדגם ופתע פה ופתע שם וזה עדיין בספק שיער של ע"ז מהודו.
הרב שלזינגר: במזון זה גם ככה, בודקים מדגמית.
הרב פיש: בע"ז זה חמור, ואיך עוזר בדיקה מדגמית?.
הרב שלזינגר: כך סוכם שנעשה ואמרנו את הדברים לפני הגרי"ש אלישיב היה בהתחלה שניסו לעשות השגחה צמודה והיה יהודי שהיה חודש ימים בסין מה הוא הצליח לעשות 30 פאות בגלל שהתהליך של עשיית פאות הוא ארוך מאוד והדברים הובאו לפני הרב אלישיב בזמנו וכך הייתה הכרעת הפוסקים לעשות, וכך גם אנו עושים בבדיקת ירקות עליים (הערת הכותב: דהיינו בדיקה מדגמית)
הערת המעתיק: וכאן הבן שואל הרי המשגיח הי"ו אמר כל הזמן שמרן הגרי"ש אלישיב הורה שבספק יש לאסור וחייבים בירור גמור האם במדגם יש בירור גמור? האם בגלל שיקול של כמות שאם נעשה השגחה צמודה יהיו רק 30 פאות בחודש כשרות נקל ראש באיסור תקרובת ע"ז החמור שהוא איסור תורה ואסור בהנאה ועוברים עליו בשני לאוין? האם צריך להתייחס לשיקול כספי בשעה שאנשים יכשלו בלבישת תקרובת ע"ז על ראשיהם, איך אפשר לקחת את האחריות ההלכתית והמוסרית בכזה דבר חמור? בנוסף לכך שהמשגיח בעצמו אומר שא"א להסתמך על צבע כי יש בזה הרבה זיופים ושקרים וצריך בירור גמור אז איך אפשר להסתמך על בדיקת מדגם בלבד וכמו שהוא אומר במפורש שכך הוא בודק על פי בדיקת מדגם בלבד ולא בודק את כל השערות?
וכן ידוע שבשנת תשס"ה פסקו ע"פ בקשת מרן הגרי"ש אלישיב זיע"א מרנן הגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין שליט"א רבה של שכונת רמת אלחנן והגאון הגדול רבי שמואל אליעזר שטרן שליט"א רב מערב ב"ב וגאב"ד בי"ד שערי הוראה שצריך השגחה במקום הייצור וכל מי שקורא מבין שהמשגיח הנ"ל אומר במפורש מה הוא כן עושה, וזה לא נקרא שיש פה השגחה במקום הייצור!!!