שבוע טוב ומבורך, מוצאי שבת קודש פרשת וירא תשע"ח.
פגשתי היום, שבת בבוקר אחרי התפילה, את ידידי ושכני הרב הגאון ר' ב.ב. שליט"א, יהודי תלמיד
חכם שאשתו יש לה חנות פאות מפורסמת לציבור החרדי בירושלים מזה עשרות שנים, א.ב., ידוע.
היה איתנו ביחד הרב יעקב שיינברגר גבאי בית הכנסת זופניק בגבעת שאול, והוא יכול להעיד על
הדברים שאני אומר. שאלתי אותו האם אפשר לסמוך על ההכשר של הגאון ר' מרדכי גרוס שליט"א,
ומה יש לו לומר בענין?
והוא אמר שכבר עשר שנים, כל מי ששואל אותו בענין הוא עונה לו שההכשר הזה אין בו כלום. אי
אפשר לסמוך עליו. הוא יודע מבפנים בדיוק את כל מה שנעשה, הוא בקשר עם כל היבואנים ועם כל
הסוחרים, וגם הבן שלו יבואן גדול והוא בעצמו לא סומך על ההכשר הזה, אלא רק על הבן שלו
שנוסע לכל מיני כפרים והוא קונה מהם שיער, ששם זה יותר קרוב לודאי שזה לא מהודו.
שאלתי אותו, האם מה שאתה עושה זה נקרא כשר? והוא עונה לי האמת שגם אצלי יש ספיקות זה לא
מאה אחוז, אף פעם אי אפשר לדעת, אבל זה הכי טוב שאני יכול לעשות. והוא הוסיף ואמר שעד
שלא יקום איזה גוף כשרות וישים מיליון דולר על השולחן, אין שום אפשרות לפקח באמת כפי
הוראת הרבנים הגאונים ר' יצחק זילברשטיין ור' שמואל אליעזר שטרן שליט"א שנתמנו על ידי מרן
הגרי"ש אלישיב ודרשו בהוראתו המפורשת לפקח משעת גזיזה. ונכון שהרב גרוס חולק, אבל הם
אומרים מפורש בשם מרן הגריש"א שזה התנאי להכשר. ולפי מה שהוא אומר, לא שייך כרגע לפקח
משעת הגזיזה. וההכשר הקיים הוא שום דבר, משום שהוא סומך על כל מיני אומדנאות וחזקות,
והפיקוח הוא ברמה ששום כשרות בעולם לא היתה מקבלת. וזה גם מה ששמענו כאן בקו מהגאון ר'
משה מרדכי קארפ שליט"א וזה גם מה שנאמר בכרוז שהתפרסם לאחרונה.
ולמעשה גם הפאות שהוא מייבא, אינם עומדים בדרישה של הרב אלישיב לפקח משעת גזיזה, אלא
רק סומכים על כך שכנראה אין יבוא של שיער לאותם כפרים, וכנראה שזה תוצרת מקומית. וזה רק
מקטין את הספק, אך גם על רמת כשרות כזו ה"עדה החרדית" בודאי לא היתה חותמת. אבל זה הכי
טוב שהוא יכול לעשות.
אז שאלתי אותו, אם ככה, אז בעצם לא השתנה משנת תשס"ד שום דבר, מאז שהורו כל גדולי הדור
מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל ומרן הגר"ש וואזנר זצ"ל ולהבדיל בן חיים לחיים מרן הגר"נ קרליץ שליט"א
שכל פאה שיש עליה ספק עבודה זרה או שצריך לשרוף אותה או שאסור להשמש בה. כל רב
וההוראה שלו. ומה השתנה מאז ועד היום?
והוא עונה לי, אתה צודק. לא השתנה מאז ועד היום שום דבר. כך אומר לי סוחר פאות שיש לו את
אחת החנויות הגדולות בירושלים, ושהבן שלו יבואן גדול של שיער. הוא מצהיר את זה בריש גלי.
וכמו שעלה כאן בקו הגאון הגדול ר' משה מרדכי קארפ שליט"א ואמר דברים ברורים, שלא השתנה
שום דבר מתשס"ד. וגם השיחה שניהלנו כאן עם ראש מערך הכשרות של הרב גרוס, הרב שלזינגר,
הוא אמר מפורש מה שהוא מפקח. ומה שיצא לסיכום מדבריו הוא שלא השתנה שום דבר מהמציאות
שהיתה בתשס"ד. ולמרות שהוא טוען שאלו הן ההוראות שהם קיבלו, אבל מבחינתנו כל אלו
שסומכים על הכשרות צריכים לדעת שלמעשה אין כאן שום כשרות. זה ברור. גם אם הקטינו במשהו
את הספק, המציאות לא השתנתה. ויש על כל פאה ספק עבודה זרה, ובספק עבודה זרה יש לנו פסק
ברור מה לעשות ולא השתנה שום דבר.
ואז שאלתי אותו אז איך אתה ממשיך למכור פאות ולעשות מה שאתה עושה?
הוא ענה לי תשובה מאד מוזרה. הוא אמר לי שכיון שלמעשה הפאות של היום מאד התדרדרו
מבחינת מראה שיער טבעי, וזה לא מה שהיה בעבר, כך שיש גם בעיה של גילוי עריות ועם כל זה
הציבור מרשה לעצמו להקל בספק גילוי עריות, ממילא, אם מקילים בספק גילוי עריות, אפשר גם
להקל בספק עבודה זרה.
וכאן אמרתי לו בנחרצות שאסור לומר את זה, ושבכך הוא חולק על מרן הגרי"ש אלישיב שהוא ידע
את הכל ולא הקל בגלל זה בענין העבודה זרה. וזה כמו הסיפור עם החפץ חיים שראה פעם יהודי
אוכל בלי ברכה והעיר לו על כך. אמר לו אותו אחד, באוכל הזה אני עובר על עוד הרבה עבירות,
ואתה מעיר לי על כך שאני אוכל בלי ברכה??? ענה לו החפץ חיים, אמנם אתה נכשל ברבה עבירות
אבל גם על זה שאתה אוכל בלי ברכה תענש בנפרד.
מה שהכי כואב לי בכל הסיפור הזה, שכבר עברו שלושה חודשים מאז יצא הכרוז עליו חתומים גדולי
ישראל מכל הקצוות הרב חיים מאיר וואזנר, הרב רוזנברג, הרב בעדני, הרב קארפ, הרב סילמן, ושום
עיתון חרדי לא טרח ליידע את הציבור.
שיעור מאת הר"ר י. פיש שליט"א לרבבות מאזיני הקו במוצש"ק הנ"ל
נפתח קו מיוחד לענין הנ"ל 0795951596 ובחו"ל בשפת האנגלית 19179798800
מצוה גדולה לצלם ולהפיץ בכל מקום. תזכו למצוות