כבוד הרה"ג שליט"א בעל הקונטרס…
כבודו הראה לי את דבריו אשר הם דברים פשוטים בתכלית,
ובוש אני ונכלם לחוות דעתי בנדון אשר כל גדו"י אשר אנו
נשענים עליהם כבר כתבו דעתם כמש"כ בקונטרס, ומי יבוא אחר
המלך מלכי רבנן כי לשחוק ייחשב שהאזוב אשר בקיר גם כתב
דעתו אחריהם. אך מ"מ שמא יש ענין להטפל לעושי מצוה אף
לפשוטים שבעם בגדר ליתן שכר למביאיהם, אף שמגוחך הדבר
שנטפלים הם לאדירים שבעם זיע"א ושיבדלח"ט מ"מ
בהטפלותם לעושי מצוה יזכו גם הם שיערה עליהם רוח טהרה
ממרום והיה זה שכרם.
הנה באמת כ"א יודע בעצמו שלא נתכוונו המתירים לאלו
של היום שאין ביניהם לגילוי הראש ולא כלום, אך
מכניסים הראש ומטמינים אותו בקרקע וצועקים "הא
מותר פאה נכרית", והלב יודע אם לעקל… והנה אם
טורחים להוציא בענין הזה מפוסקים הקדמונים אם מותר
פאה נכרית או לא, הרי יאמרו רבו הפוסקים המתירים
ושלום עלי נפשי, וע"כ העיקר לצעוק כמו שכתבתם
בקונטרס דגם המתירים לא נתכוונו כלל לאלו שמושכים
העיניים וכל אחת ואחת יודעת המטרה, ומתעלמים מזה,
ויענשו ע"ז כמש"כ רבינו יונה, על כל מה שנכשלו אנשים
על ידה.
והיה מקום לעמוד ולזעוק ללא חת, אין שום פאה כשרה
מפאות שהולכות נשים צעירות, וכל המדידות הנעשות אם
מגיע עד כאן או כאן זה רק תירוצים להרגיע המצפון. וכל
דורנו בונה את יהדותו רק לפי יחסית לזה או לזה, אם אני
יותר טוב מזה הפחות ממני כבר די והותר, וצריך לצעוק
קבל עם ועדה – אין יחסית! יש רק תורה כנתינתה ותו לא.
ושמא נבוא ללמד זכות לומר שמא באמת אין יודעים הגדר
של נראה כשיער או לא, ובאמת כולם מעשיהם בתמימות
ובשוגג נכשלים בזה, הן אמת דצריך ללמד זכות על
ישראל, אך לענין למעשה בעל כרחנו נאמר שכל אשה
ואשה יודעת בתוך ליבה שלא תלך עם פאה כמו אשה בת
ע' או פ', הרי באמת יודעים מה זה צנוע ומה לא, וטומנים
הראש בקרקע כאילו אין יודעים בהרבה תירוצים.
אאמו"ר ז"ל היה אומר: שאפילו אם לא ס"ד לאסור
הפאות שהלכו בהם אימותנו וזקנותנו ע"ה, אך אלו הלכו
בפאות שהיו נראות כאגודת קש על הראש, ולא כשל
היום, ואותן כלל לא הותרו, ע"כ.
הכואב הוא שהשטן מרקד בין קרנם של ת"ח ובעלי הלכה,
שח"ו אסור לצאת נגד זה, ואסור ח"ו לדבר על כיסוי בגד
כפשוטו, והרבה תירוצים נאמרו ע"ז: הא' יאמר איך
אפשר להיות צדיקים מגדו"י זצ"ל אשר מפיהם אנו חיים
ובביתם הלכו כן, ואיך נאמר בזה איסור ח"ו הרי זה
כמלעיבים במלאכי האלו', הב' יאמר שמא בקצה המחנה
לא יעמדו בזה ויגלו הראש לגמרי, הג' יאמר שאפי' עדיף
כך מאשר כיסוי ראש שנראה השיער בצדעים, ועוד כהנה
וכהנה תירוצים אשר לא חלי ולא מרגישים מי עומד
מאחורי כל השטיקלאך-תורה הנ"ל, כי את זה בשום אופן
לא יוותר היצה"ר וכמו שכתבתם בקונטרס, וזהו מבצרו
שיאחז בו בכל כוחו רח"ל.
ונקוה בזה שיהיה במעשיכם תועלת להרבות כבוד שמים
ולפרוץ טהרה בישראל, ולפחות מי שבאמת חפץ לדעת
דעת תורה ולא לרמות עצמו, ימצא בדבריכם משענת קנה
לרצוץ את יצרו ולהכניעו לרצון ה' ית"ש.
הנטפל לעושי מצוה
יהודה ב"ר יוסף ליס
מו"צ שע"י בד"צ חניכי הישיבות ב"ב
באותו נושא:
ושכנתי בתוכם - גליון מס' 2 כסליו תשפ"ה - דברי התעוררות וחיזוק בענייני השעה
גליון דעת גדולים 16 פרשת וישלח - פסקים ועובדות מגדולי ישראל ביסודות הבית היהודי
גליון דעת גדולים 15 פרשת ויצא - פסקים ועובדות מגדולי ישראל ביסודות הבית היהודי
גליון דעת גדולים 14 פרשת תולדות - פסקים ועובדות מגדולי ישראל ביסודות הבית היהודי
הגאון הגדול הרב משה שאול קליין במכתב חיזוק ועידוד לנשים להחליף את הפאה במטפחת צנועה.
ושכנתי בתוכם - גליון מס' 1 פרשת וזאת הברכה - דברי התעוררות וחיזוק בענייני השעה
וידאו: לא מכסים שיער עם שיער, מגלים מחדש את דין הפאה, לא מפחדים מהאמת!
גליון דעת גדולים 13 פרשת חיי שרה - פסקים ועובדות מגדולי ישראל ביסודות הבית היהודי